Som arbetsgivare ska du teckna en lagstadgad arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkring för dina anställda innan de börjar arbeta för dig. Försäkringen är obligatorisk om du betalar över 1 500 euro i lön för arbete som du låtit utföra under kalenderåret (Obs! 1 400 euro ända till 31.12.2023). Tidpunkten för löneutbetalningen har inte betydelse. Försäkringen ska tecknas innan arbetet börjar. Den kan inte tecknas retroaktivt. Om du har glömt att teckna en försäkring kan du på eget initiativ anmäla avsaknad av försäkring till Olycksfallsförsäkringscentralen (valvonta@tvk.fi).
Du kan teckna en arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkring under följande länkar:
På webbplatsen för Olycksfallsförsäkringsanstalternas förbund (OFF) finns det ytterligare information om den lagstadgade arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkringen (www.tvk.fi/sv). På förbundets webbplats hittar du också kontaktuppgifterna för skadeförsäkringsbolag som beviljar försäkringar.
Du kan anmäla basuppgifterna för arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkringen i punkten ”Försäkringsuppgifter” (både i punkten ”Arbetsgivare” och i punkten ”Anställd”).
I Palkka.fi är det frivilligt att lägga till en försäkring. När du har tecknat en försäkring kan du lägga till uppgifterna om den för din egen uppföljning. Det utförs ingen kontroll av om uppgifterna stämmer eller om försäkringen är giltig och uppgifterna förmedlas inte till inkomstregistret eller försäkringsbolaget. Det är alltid arbetsgivaren som ansvarar för att arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkringen är giltig. Kontrollera försäkringens giltighet hos försäkringsbolaget. Kontrollera att du har angett slutdatumet för alla redan avslutade försäkringar.
Om du har en temporär arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkring för ett visst arbete, ange både inlednings- och upphörandedagen.
Anteckna endast startdatumet för försäkringen om du låter utföra arbete som pågår tills vidare och har en fortlöpande arbetsolycksfalls- och arbetssjukdomsförsäkring. Om försäkringsbolaget eller försäkringsnumret ändras, anteckna slutdatumet och spara den nya försäkringens uppgifter (”Ny försäkring för arbetsolycksfall och yrkessjukdomar”).
Om du har tecknat en arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkring får du en separat försäkringspremiefaktura från försäkringsbolaget. Betala premierna till olycksfallsförsäkringsbolaget före förfallodagen.
Information om e- och direktfakturor får du på banken och bankernas webbplatser.
Om e-faktura måste du avtala särskilt med försäkringsbolaget. Vissa försäkringsbolag erbjuder en möjlighet att ingå ett avtal om e-fakturering på nätet.
Försäkringen ska tecknas hos ett skadeförsäkringsbolag. Försäkringen träder inte i kraft via denna tjänst. Webbtjänsten Palkka.fi kontrollerar inte om uppgifterna stämmer eller om försäkringen är giltig och uppgifterna förmedlas inte till inkomstregistret eller försäkringsbolaget. Det är alltid arbetsgivaren som ansvarar för att arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkringen är giltig. Kontrollera försäkringens giltighet hos försäkringsbolaget.